Monday, August 20, 2007

resan och första dagen

Okej, nu sitter jag här i mitt och Deannas rum. Tar allt från början!
Ställde klockan på halv 3 i söndags natt, åkte halv 4. Åt en macka och en frukt i bilen på vägen till Arlanda. Sen checkade vi in allt bagage och gick runt lite för vi hade gott om tid. Sen tillslut sa jag hejdå till mamma och pappa och gick in. Gick direkt till gaten och satt där och väntade, efter en stund kom en annan tjej med en aspect ryggsäck och vi började snacka och upptäckte att vi båda ska till USA som utbytesstudent. Vi skulle till och med åka med samma flyg till Damnark och sen samma flyg till Atlanta. Där skulle vi dock ta olika flyg, jag till Salt Lake City och hon till West Virgina (nått sånt). Flyget till damnark gick jättefort och man han knappt somna innan det var dags att landa. Sen när vi kom fram gick vi direkt till transfer desk för att hämta ut de andra två flygbiljetterna. Vi frågade om vi kunde snacka svenska och de gick bra sa tjejen där men hon snackade ju danska. Vi upptäckte dock väldigt snabbt att det inte var någon bra idé för vi fattade NOLL av vad hon sa. Vet inte om hon förstod oss så bra men vi frågade om platser brevid varandra på flyget mot altanta och det gick bra så det fattade hon. Men sen blev det rörigt för hon kunde inte hämta ut min biljett från atlanta mot salt lake city. Sen frågade vi nån annan där på flygplatsen om hjälp och då följde hon oss till transfer desk där vi redan varit, haha. Sen åt vi iaf frukost, han som jobbade vid cafét var rätt rolig. haha. Sen gick vi till gaten och väntade på planet som skulle ta oss till atlanta, usa. well, väl på planet blev vi väldigt trötta. sov lite, åt lite, snackade lite och ja.. man fick mat hela tiden typ. så 10 timmar satt vi där, fyfan säger jag bara. men ändå rätt nice, fast vi sov inte så mkt för man vaknade av allt ljud och sånt. sen på planet skulle vi också fylla i sånna där immigration papper, vi fattade dock inte så mkt men då hade vi tur att en svensk flygvärdinna hjälpte oss. det var väldigt skumma frågor.
jaha, sen när vi landade fick jag lite panik. hur skulle jag hinna med nästa plan, tänkte jag. hade bara ca 1 ½ timme och då skulle vi hinna gå igenom alla tullar och skit. vi ställde oss iaf i kön till första kontrollen, hade lite smått panik men som tur var så hade jag Alina (tjejen jag träffade) och hon stöttade mig väldigt mkt så det var bra. vi fick iaf gå före lite och vid kontrollen satt en skitrolig snubbe. jag tyckte dock inte de just då pga att jag tyckte han segade så jäkla mkt. vi var iaf tvungna och hämta en ny lappoch fylla i som vi inte hade fått och då blev jag fett sur för att det tog sån tid. aja men det gick bra, hittade rätt lapp på engelska. tog först på spanska. haha inte så lyckat. men vi kom igenom kontrollen och då gick vi och hämtade bagaget som vi sen lämnade igen för att de skulle kunna köra i väg det till nästa flyg. sen gick vi igenom ännu en kontroll för allt handdbagage och sånt, gick bra de med. och sedan upptäckte vi att jag kanske skulle hinna planet iaf och då kollade jag upp gate nummret och sånt. lite svårt att hitta men personalen där hjälpte mig så det gick bra. och juste, alina gick då till sin gate och vi sa hejdå men ska hålla kontakten via mail o sånt. men väl framme vid gaten så hämtade jag mitt boarding pass som jag inte kunde hämta ut i danmark. flyget var försenat (som tur var för annars hade jag knappt hunnit) men tillslut fick vi kliva ombord. resan tog väl ca 3 timmar men jag sov typ hela tiden. vaknade till när de kom med snacks bara. och sen var det dags för att hämta ut bagaget och möta familjen! de stod med en skylt och jag fick hundra tusen kramar. vi hämtade bagaget och sen gick vi bort till bilen (så klart, haha) och åkte iväg. det var fett varmt ute, trots att klockan var typ 8 på kvällen. vi åkte en bit innan vi stannade för att käka. gissa vad vi åt för nått? inte mcd men typ ett liknande ställe. tog chicken nuggets men guuud vad menyerna var stora. blöööööööööö. efter vi ätit satte vi oss i bilen igen för att åka till manti. tog fett långt tid. ca 2 timmar. var hemma (ja, mitt nya hem nu ju) strax före 11 på kvällen och då ringde jag hem till sverige! sen gick vi och la oss på en gång, jag var hur trött som helst.

well, idag började dagen lite deppigt. inte så farligt men jag undrade vad jag egentligen gett mig in på. det gick dock över ganska fort! jag och deanna (delar rum med henne) gick ner och åt frukost. gissa vad det åt? bacon, äggröra, toast m.m. guud jag höll på att spy när jag såg allt, alltså för det första så var jag inte speciellt hungrig och sen undrade jag hur man orkar käka sånt på morgonen? men jag åt iaf toast, tittade lite arthur (ni vet det där barnprogrammet!!!) för min värdbror Max, 8 år, satt och kollade. lite skumt att se det på engelska, haha.
sen gjorde vi oss i ordning och så. vi har ett badrum inne på vårt rum, fett nice. lyxlyx. sen är min säng fett stor och skön! vårt rum är så himla mysigt:)

sen lite senare åkte (ja, åkte - inte gick) vi till skolan för att registrera mig. penny (värdmamma) och deanna hängde med och hjälpte till. vi fick vänta ett tag för det var några andra där också så då visa en lärare (typ matte lärare tror jag) runt i skolan. deanna är också ny där för hon börjar high school nu i år, hon är 14 år. ganska stor skola tkr jag, svårt att hitta. haha. fast jag har fått en karta! sen åkte deanna iväg till läkaren eller vad det nu var, hon har ju diabetes. sen blev det vår tur att registrera mig. dessa ämnen ska jag ha:
-Drawing
- Spanish 2
- Theater (typ drama)
- Biology (fyfan, men jag var tvungen att ta nått NO ämne)
- English (det är inte som en vanlig lektion utan man jobbar på datan på en engelskt program typ. berättar mer om de sen när jag ser hur det funkar. men verkar kul!)
- Adv. Art (haha har två bild klasser, först drawing sen denna. träffade läraren och han verkar skitbra!)
- Algebra B (fyfan. hahahaha. fick välja mellan det eller geometri. var tvungen att ha matte).

Så dessa ämnen har jag, i denna ordning också. samma sak varje dag. bild lektionerna längtar jag mest till! Drama skiten verkar väl okej, var tvungen att ta nått till ämen och jag hittade inget annat för annars var det bara massa plugg ämnen. spanskan valde jag för att jag inte ska glömma allt till gymnasiet. men om jag tycker nått verkar för svårt så får jag byta så det är bra.

Sen fick jag mitt skåp (nr 207), och juste jag ska gå Junior. Vi testade att öppna med koden och det är fett konstigt. hajjade noll först men jag tror det ska gå bättre sen. annars får jag be nån om hjälp! på skolan träffade jag också en tjej från tyskland som är útbytesstudent här, hon bor typ mitt emot oss. hon verkar snäll, vet inte om vi har samma lektioner men ska checka de imorrn. sen träffade jag också en tjej som heter joanne och hon verkar sjysst (stavning?).
imorgon börjar skolan och jag är lite nervös faktiskt men det ska nog gå bra.

sen efter registrerigen så hämtade vi pizza (hahaha bara snabbmat). en stooor med hawaii på ena sidan och nått annat på andra. tog en bit hawaii så klart. och sen har vi inte gjort så mkt mer, sitter här nu på rummet. Deanna drog nyss till frissan typ, ska inte sitta så länge till för jag vill vara lite sällskaplig ju. Arielle och Max badar typ, ska väl gå ut kolla lite snart. Fett varmt här, och nu klagar jag faktiskt. För det är VARMT, fyyyfan. men men. juste ja sen är det ju det där med dresscode, man får ju inte ha vad som helst på sig i skolan. så byebye till mina kläder. OCH VET NI VAD JAG GLÖMDE? mina leggings! det enda som funkar typ förutom jeans och det vill jag inte ha i denna värme! mamma o pappa, kan ni inte skicka dem? de hänger i garderoben, tror jag iaf. det dröjer väl innan jag får dem men ändå. vi drar väl till affärer och köper lite nytt men vill ha mina leggings ändå. så snälla skicka dem till mig! fick panik när jag upptäckte det imorse.

Aja, lite senare i eftermiddag ska jag hänga med och kolla på Deannas soccer träning. bara för att ha nått att göra typ, och så kan jag träffa lite människor. Får se sen vad jag ska hitta på för nån aktivitet, cheerleading verkar ju ballt. men annars finns ju track, drama club (arielle är typ ledaren där), soccer, tennis och allt möjligt. får se sen vad jag fastnar för.

Men men ska dra nu, orkar inte lägga in bilder nu. sorry. har inte tid heller för den delen.
Bye bye och jag saknar er alla fast jag har det jättebra här!

10 comments:

Anonymous said...

haha bara snabbmat :O du får skriva mer om vad de har för mat där, om detär som man tror eller ej :P
bra att du har det bra iaf! saknar dej lite redan, märks att du är borta...

Anonymous said...

åh, kul kul kul! glöm inte bort att äta sallad till snabbmaten! ;P

Anonymous said...

LÅTER TOPPEN!Ska bli spännande sen när jag får höra hur det är i skolan. miss you darling<3<3

Anonymous said...

va bra att du har det bra och så :)
Haha snabbmat:P Va kul du verkar ha. va kul att du träffade en till utbytesstudent på skolan :) hihi <3 saknar dig

Anonymous said...

Välkommen till USA ! Verkar som om du, precis som Fredrik, fick en och annan upplevelse på vägen dit. Ska fortsätta att läsa din blogg. När vi skickar post(paket) till Fredrik tar det 4:a dagar.... Berätta det för Mamma & Pappa... :-)

Ove Bristrand said...

Welcome "home" Anna. Du verkar ha det så bra, är lite avis. Jag minns ju hur det var själv som utbytesstudent. Tack för att du tar dig tid att skriva. Vi ska skicka en del kläder till dig. Kommer du på ngt mer så maila oss. Lita på magkänslan om skolämnena. Vi längtar självklart efter dig men vet att du har det bra och du gör det du längtat efter. Keep up the good work!

Anonymous said...

Åh, det känns så tomt här när vi ser ditt rum. Erik undrade igår morse när han vaknade varför din dörr till ditt rum stod öppen...
Kul att läsa hur din första dag har varit och hoppas du får lite tid att skriva på bloggen. Nyfiken att se bilder senare.
Skickar idag dina svarta tunna ginatricot som hängde i din garderob.
Puss och kram

Kicki said...

Hej Anna! (och ni andra gamla elever)

Idag har jag träffat dom nya 6:orna hela dagen. Det har varit jättekul, men än så länge kan dom ju inte ersätta er :o)

Du kommer att få vara med om en massa skoj saker och lära dig mycket.

Hej så länge!
Kicki, din "gamla" lärare.

Anonymous said...

Hej Anna!Vilken berättelsekonst.Du fick med allt om resan och 1:a dagen. Förstår att det är regler i skolan ang.klädsel men gäller det fritiden?Hoppas Du kan använda allt snyggt Du hade med hemifrån. Som turist i UT bar vi shorts (ej mini)o.kortärmat i värmen o. det var o.k.även för oss äldre.Tycker så jättemycket om Dig!!!Morfar instämmer. Lycka till med allt!

Anonymous said...

Spännande läsning från din resa. Men det gick ju bra till slut. Tänker på dig. Heja DIF!!