Monday, August 27, 2007

Stolt svensk!







Tjena!

Först och främst så måste jag säga att jag är stolt över att vara svensk, Carolina Klüft är ju hur bra som helst! Hehe, nu kan jag allt skryta lite! Missade dock allt, men ska ta och titta nu på aftonbladet.se.

Well, igår vid lunch tid åkte jag, Denna, Max och Penny ner till tivolit en stund. Det var hur varmt som helst, jag lovar att det var minst 40 grader för det var mycket varmare än de andra dagarna och då har det varit runt 35! Så ja, jag fick världens huvudvärk och blev helt yr. Hade nog druckit för lite så jag började må illa så jag och Deanna åkte hem igen. Vilade en stund, kollade på film. Vi såg den där filmen som är som cheaper by dozen, Amanda & Frida, ni vet vilken jag menar för det var den och den med Amanda Bynes vi valde mellan när vi såg på film förra torsdagen! Minns inte vad den heter men rolig var den allt. Sen åkte vi alla ner till den traditionella praden, vi (och alla andra i Manti) hade ställt stolar på sidan om vägen (i skuggan!). Ariel och Deanna var med i praden med deras show kör, de dansade typ. Paraden var hur långt som helst, höll väl på i en timme. Och varje "del" av praden slängde ut godis så ungarna var beredda med påsar, haha. Det roligaste var alla "miss blablabla" som kom. Typ Miss Manti (se bild), Miss Sanpete osv. Alla var hur fina som helst :D Sen var det också en kossa som de hade målat en amerikansk flagga på (se bild). Haha.
Efter paraden åkte vi hem och åt, sen åkte vi ner till tivolit igen. Jag och Deanna gick runt där lite innan Rodeon började. Rodeon är det där när folk rider på tjurar, hästar och allt möjligt. Fett kul ju, hahah. Sen efter det gick vi runt lite mer på tivolit (det ligger precis brevid rodeon) och träffade lite folk. Jättemånga okända som sa "Hej Anna" till mig, haha skumt för jag tänkte "öh känner jag dig?". Men ryktet sprids att jag är från Sverige, och så blandar folk ihop Sverige med Switzerland (vet inte hur det stavas på svenska, hahah). Men men, en hel del frågor har jag fått. Orkar inte ta upp alla här men typ frågor som "har ni chocklad i sverige?", "har ni berg i sverige?" osv. Aja, sen började klockan närma sig 12 så Deanna ringde Penny som kom och hämtade oss, men först så köpte vi en jättesmarrig lemonade (se bild)!

Imorse var det church, KLOCKAN NIO på morgonen. Behöver jag säga mer än att det höll på i tre timmar? Men det började med "lektioner" då alla läster ur bibeln (alla har sin egen) och så fick de läxor typ till nästa vecka. Sen satt alla i stora salen och så pratade typ asmånga i hundra år. Vi fick också bröd och vatten, hm... Och juste, på den första (av två) lektionen skulle fyra tjejer sätta sig i en stol i mitten av rummet (inte alla på en gång utan en i taget) och sen kom 5 män dit och ställde sig i en ring runt tjejen och höll ena handen på hennes huvud och så sa det massa saker. De gjorde så för att dessa tjejer typ har blivit "ledare" och liknande för vissa grupper inom kyrkan. Och när jag ändå är inne på religion och sånt så kan jag säga att vid andra lektionen i skolan så ställer sig alla upp i klassrummen och håller handen på hjärtat och säger "pledgen". Fast som jag har nämnt i tidigare inlägg så säger vi den på spanska eftersom min andra lektion är spanska. Jaja. Jag behöver inte hänga med till kyrkan de andra söndagarna om jag inte vill, rätt jobbigt att gå upp plus att jag kan inte göra något eftersom jag varken har nån bibel eller kan nått om det där över huvud taget. Så jag sitter bara där och glor typ. Och juste, man måste klä sig fint också i kyrkan. Tjejerna måste ha kjol + blus/klänning (måste sluta under knäet) och killarna måste ha skjorta, slips, prydliga byxor och välputsade svarta skor. Och då menar jag även de allra minsta killarna!

Sen efter church var vi alla dötrötta, speciellt jag och Deanna. Vi pluggade lite (homework), Ariel försökte hjälpa mig med matten men hon har typ glömt allt det jag gör nu. Man skulle göra så här: "find a counterexample for each statement" och så var det några frågor där man skulle göra det där. Ariel sa att eftersom hon inte minns det så har hon ALDRIG haft användning för det så jag förstår inte varför vi måste göra så. Men Penny (som är den enda i familjen som tkr om matten) hjälpte mig så nu har jag gjort klart det. Men det är som är bra är att innan varje matte lektion så får vi skriva upp nummrena på de uppgifter vi inte förstått på vår homework så går vi igenom de som flest elever hade svårt för. Bra va?

Anyway, sen var jag tvungen att skriva ut alla bilder till theather class, skrivaren här är lite konstig så vi åkte till Pennys office och gjorde det för hon hade ändå lite saker att fixa. Jag blev klar rätt snabbt så jag och Denna satt och väntade på Penny och då köpte vi godis ur en sån där automat. Gissa vad som fanns? Jo, TWIX!
Sen började det ösregna och gud så lycklig jag blev, för fy vad jag är trött på värmen. Men Ariel har sagt att jag ska njuta så länge det går för här blir det vinter över en dag. Ingen höst inte, ena dagen kan det vara hur varmt som helst och nästa kan det vara snö ute och då har vintern kommit. Haha, så kallt blir det allt! Ofta minusgrader!

Och nu sitter jag här, Deanna och jag har kollat på film, tvättat och gjort mer homework. Haha skrev visst rätt mycket ikväll, hoppas ni orkat läsa allt :P Vet inte hur mkt jag hinner skriva i veckan pga homework och om jag hittar nån kul aktivitet. På fredag är det iaf första dansen i skolan, hihi. Kl 7 typ, vi får se om det blir kul för Ariel o Deanna har sagt att ibland kommer nästan ingen dit och då är det dötrist men ibland kommer hur många som helst och då blir det skoj :)

Btw, till middag idag åt vi kött, stekta potatisskivor & MAJSKOLVAR som de odlar egna här. Smarrigt värre! Det var hur gott som helst med "riktig" mat, annars blir det oftast enklar rätter. Och vet ni hur de gjorde potatisskivorna? Haha jo, de använde osthyveln jag gav dem :P Smart va? Då blev skivorna tunna och fina!
Så "Ellie" som kommenterade i förra inlägget, osthyvel är en bra present. Och ja, de har färdig skivad ost men vanlig också fast den brukar de skära med en kniv :S Haha, och på tal om mat så använder min familj här nästan jämt plast tallrikar & muggar för de orkar aldrig diska. Snacka om dåligt för miljön! Men men, om man tittar på deras kök (och hela huset) så förstår man varför, jag har inte sett ett stökigare hus &kök än detta:P Fast mitt & deannas rum är fint pga MIG för jag städar jämt, och så går jag runt och fixar i köket hela tiden en timme senare är det lika stökigt igen:P Aja, bara rummet jag sover i är fint så är jag nöjd.

Aja, nu ska vi se på tv, byebye! <3
Och M och P: det skulle inte sitta helt fel med SVENSK MARABOU CHOKLAD samt salt lakrits, speciellt DJUNGELVRÅL. Omg vad jag saknar det! Haha!

4 comments:

Anonymous said...

låter som allt flyter på :P men de där med kossan tycker jag är lite djurplågeri...
haha, de vet verkligen lite om Sverige...
puss puss älska dig<3

Anonymous said...

Haha va taskigt och måla kossan, stackarn. Det låter som om du har det bra och så (: Lyllo dig som har 35 grader. Här har det blivit lite kallt. Haha
Älskar dig <3 Puss puss

Anonymous said...

Haha kossan såg rolig ut men tycker synd om den :P Vill också ha det varmt! Är som sagt kallt här nu, blöö.
Du skulle mejla mig adressen med? mn gör det när du har tid ^^ puss<3

Anonymous said...

Haha, Jag tackar så mycket för svaret! Ska genast bege mig ut på osthyveljakt. haha. Och nu när jag läser om chokladen, så kankse man borde köpa med sig lite svensk godis också! Jag tror jag måste fortsätta läsa din blogg så kanske jag får en massa andra tips som jag inte tidigare har tänkt på inför avresan:)
/Elli